onsdag 28 augusti 2013

Blandade bakslag

Tyvärr har jag ingen bild att illustrera detta med, men ni kan ju tänka på valfri fräsig sportbrilla av bättre kvalitet. Jag bär vanligtvis glasögon p.g.a närsynthet. Just nu väntar jag på att jag skall drabbas av synförändringar av åldersskäl. Detta med en förhoppning om ett normalseende, good luck.
När jag tränar mm brukar jag ha endagslinser och då är det bara gött att slippa glasögon ibland. Så var det förra måndagen när jag stack ut på en MTB-runda runt byn. Naturliga backintervaller var syftet. Efter lite gnetande uppför kom en härlig utförslöpa på en skogsväg. Jädrar va det går tänkte jag när det smashade till i fejset och allt blev suddigt. En liten granruska stack ut i stigen och träffade mig så att ena linsen gick sönder och det sved som f-n. Givetvis körde jag färdigt passet och pillade mig i ögat. Nästa dag var ögat svullet och det kändes som om ett barr satt kvar, men tuff som jag är fick det gå en dag till innan jag ringde ögonmottagningen. Där konstaterades ett sår i hornhinnan och en infektion. Antibiotika i ögondroppar 8ggr/dag och återbesök på måndag. Återbesöket gick okej, men veckan ut med ögondroppar plus en gel som fuktar ögat ytterligare. Sammantaget hade ett par glasögon sparat mig drygt tusen spänn och massa annan skit. Så veckans fråga blir: Vilka coola sportbrillor skall man köpa?

Idag var det besiktning mitt hus. Allt verkade bra till vi kom in i sista rummet. Där bakom soffan var det en fuktfläck. Va i h-e??? Käckt och lätt fick jag hjälp att ta upp ett inspektionshål i väggen...som visade sig vara torr. Que? Var kommer fläcken ifrån, varför syns det inget på soffan som står mot väggen. Är det ett spår efter nån lite för hårt fest som ingen vågat avslöja? Den som lever får se.

Med detta i tankarna och ett veckolångt träningsuppehåll så blev dagens crosspass ingen höjdare. Men jag tog nåt KOM på Strava och snittade strax över skämsfart så kanske det finns där ändå. Jag har ju smugit på mini-V bromsar. Lite tyngre och mindre coola än Froglegs, men med fördelen att de tar när jag vill. Alltså kan jag bromsa senare eller inte alls. Så nu anammar jag den gamle roadracing legenden Kevin Schwantz valspråk: See God, then break!

Foto: Kanske Gud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar