Nya tider, nya projekt, ny approach. Jag uppnår snart den aktningsvärda ålder då jag kan åka custombåge med fransjacka. Lika bra att slå till direkt då. Hem kom en Kawasaki z440LTD från 1981.
Från den tiden då japanerna sneglade på jänkarna och missade allt. Fel storlek, fel volym, fel look, ändå såldes det ganska många. Så stod den då i garaget, stor ruta, fasta packväskor, ärgad alu och rostigt krom.
Är detta verkligen min grej? Givetvis inte, syftet var från början ett byggprojekt med stuk av amerikansk Flattrack racing med liten budget och grejer ifrån gömmorna.
Varför då krångla med denna hoj som grund. Enkelt, den skall vara kort(1390mm), ha en klassisk luftkyld twin(BSA, Triumph), droppformad tank och helst sjuekrade hjul.
Pang på´t bara. Av med allt löst som ändå inte skall vara kvar. Ruta, väskor, skärmar, sadel åkte i skrotlådan. Styret byttes mot ett ganska högt och brett crosstyre. Sadel kuts i bästa glasfiber kopia av H-D XR 750 stuk ifrån Sportsterspecialisten. Den skall senare modifieras lite för bättre passning.
Det är nödvändigt då hojen skall sänkas fram och höjas bak. I garaget står också en 18" bakfälg som skall skos med snygga ostar som jag återkommer till.
Avgassystemet blir en smäcker läckerbit. Från kromat, tungt, kvävt 2-2 system blir det nu
2-1 i blandade material med en V&H Supersport slutburk i 2". Här snackar vi fritt flås.
Här fick jag grym hjälp med jobbet av Tassen på Sportsterspecialisten. Missa för övrigt inte att kolla hans hemsida och ta tillfället att köpa en termos från Hakans i Målilla.
Just nu står tillpassning av sadeln på tur. Det lär ju klia gött av glasfiber.
Jag uppdaterar när det hänt lite nytt.
Keep on sliding.
Crossfest i Bogense
7 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar