lördag 27 oktober 2012

Bicycle Moto X

Pröva inte denna kombination:
Tillbringa 4 timmar på fackmässa. (i dåligt ingångna Dr Martens)
Tillbringa 2 timmar med försök till shopping i Göteborg. (samma Dr Martens)
Tillbringa ytterligare 45 minuter på Allum. (fortfarande Dr Martens)
Avnjuta god mat och ansenlig mängd dryck i goda vänners lag. (utan Dr Martens)
Sov borta. (utan skor alls:)
Pröva på BMX (i lånade skor och med tveksamt hälsotillstånd, därav solbrillor)

Så jobbigt.
 Men jag rekommenderar absolut att pröva på BMX. Jag har en gång i tiden när E.T var det häftigaste som fanns, ägnat timmar i sadeln på min BMX. Åtskilliga är de ärr på min kropp från denna period. En härlig tid före hjälmar och reflexvästar. Åsså nu sitter jag på en lånad hoj, på Lerum CKs BMX-bana vid LESS udden. Gamla jaktmarker ett stenkast från min gamla skola. Dessutom är jag äldre än mina föräldrar var då.

William visar sina skills.
 William är 6 år och drar runt banan som en tornado på en campingplats. Pappa Joakim är liksom jag lite ankommen av gårdagskvällen och har lite mycket puls. Trots det pumpas det för fullt i woopi-doopisarna.
Efter några varv är det dags att "hänga". Detta är det viktigaste momentet i BMX. Man drar av hjälmen, dricker, spottar lite, diggar musiken(oavsett om man gillar den), pratar rakt ut i luften om olika delar av banan och hur de skall forceras. Sen på med störtkrukan, upp på den dödsföraktande rampen och på´t igen.

Jocke "hänger".
Sammanfattningsvis är BMX riktigt roligt, lite svårt och våldsamt intensivt. Nu kan alla intervallförespråkare dra igen truten och köra BMX istället. Det måste vara det mest naturliga komplementet till andra cykelgrenar. Dessutom skitroligt. Lerum har belysning så det går att cykla kvällstid. Det finns en god anledning att köpa på sig massa nya roliga prylar, vilken cyklist kan motstå det.

Så nu känner jag mig redo att ta mig an Wåffelcrossen i Jönköping imorgon, nytränad i BMX borde man kunna bli snabb i Cyclocross.
Och för de som fortfarande tjatar om intervall, det funkar kanske i motorsport:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar