söndag 25 november 2012

Att borsta en gris

och grisig borstning.

Hmm, en plan som formades i mitt huvud efter tävlingarna i Flottsbro var att effektivisera träningen lite.
Inte så svårt mot bakgrund av att jag haft det sämsta träningsåret sedan Hyland var långhårig.
Målet var inte kvalitet, inte kvantitet utan effektivitet. Jag gick ut hårt med att inte röra mina träningsgrejer, inga löpskor, ingen cykel, inte ens en promenad. Men så blev det onsdag och inomhuspremiär. Helt sonika dammade jag av racercykeln som nog rullat 15 mil i år, därav dammet. Sen lagde jag 182 vänstervarv på Ryahallens 200m bana. Därefter blev det bedövande tyst, inte en sekund av träning och max en minuts tankar på det.

Inför denna helg hade jag en ny idé om att ta tag i träningen igen, men redan på torsdagen grusades de planerna. Istället blev det lite snack om optimering, munstycken, effekt och trimning. Fan va kul. Så halv tio på lördag förmiddag gick svinet till slakt i Tassens bromsbänk. Nu skulle den "kommunalarbetarslöe" Kawasakin få bekänna färg. Vid de första mätningarna visade det sig att den fick för lite bensin. Inte konstigt med öppna filter och 2" system. Ur med förgasarna och en snabb genomgång. Det skulle till ett större huvudmunstyck och det hade vi inte. Detta hindrar dock inte Tassen från att helt enkelt borra upp munstycket 0,1mm. Ett tips är att inte testa detta hemma. Ihop med grejerna igen och provkör.
Nu visar värdena riktigt bra, så bra att ett effekttest skulle köras. Detta är ju ingen stor eller modern motor så förvänta er inga supereffekter, så det är ju som att borsta en gris. Däremot saknar hojen varvstopp så vi gasade för allt vad det höll och fick ut 30,2 HK på bakhjulet och slutade när hastigheten på rullen var 202km/h :) på en f.d customhoj på 440cc.

Flattrack bågen är bänkad.
Efteråt gick den så bra att jag fick ta en extrarunda på väg hem i höstrusket. Fortsättningen på dagen gick till att se på Cykelcross från Koksijde, spela elgitarr och se på tv. Alltså ingen träning.

Idag var det Introcross på Vallen. The Biketoyz-boyz Christian och Marcus styrde upp en rolig bana och trots ett massivt motstånd av parkerande bilar blev det race. Innan dess var det uppvärmning med skrå-åka under ledning av Cross-Karlsson. Om själva racet har jag inte mycket att säga. För första gången på länge insåg jag min begränsning och klev åt sidan i andra heatet. Kan vara brist på träning. Efteråt var det glögg, lussebullar och pepparkakor. Det var mer min grej. Hemma blev det till att tvätta bort halva Slottskogen ifrån cykeln. Det är massa löv och en sorts "mähängelera" som geggar ihop sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar