söndag 4 november 2012

Hur ideellt får det bli?

Nyss hemkommen från årets stora happening i cykelcross, nämligen Svenska mästerskapen i lördags.
Och på söndagen den 7:e deltävlingen i CX-cupen.
I bagaget fick jag med mig otroligt skitiga kläder, fantastiskt dåliga resultat och en massa frågetecken.

Jag tycker att cykelcrossen generellt har blivit riktigt bra i sverige, sett till antalet utövare, banor, arrangörer osv. CX-gruppen lägger ner ett fantastiskt arbete för att det skall bli så. Men i mina ögon skall ett mästerskap lyfta över allt annat, det skall vara top of the line. Det skall blåsas i stora tutan och regelboken skall sitta i ryggmärgen hos arrangören. Helst skall ju den ideella föreningen kunna räkna hem spektaklet ekonomiskt också. Detta görs effektivast genom försäljning av diverse tilltugg, sötsaker och kaffe.
Jag vet inte hur dealen på detta ser ut just i Sunne där marknadskrafterna står för arrangemanget och en halvlokal förening för själva tävlingen. På nåt vis känns det halvhjärtat alltihop. Ingen lokal förmåga i Sunne visste att det skulle vara SM, inget kringarrangemang vid tävlingscentrum, det saknades anvisning till omklädning och dusch osv. Banan innehöll ett antal brister i form av banbredd, depå etc. Nu avgjordes kanske inte något lopp på det men det är just det där med att höja nivån. Dessutom skall ju SCFs utsända kommissarie se till att reglerna följs. Sen har vi en annan grej som verkar genomgående. En kommissarie som utses att övervaka SM tävlingarna får därmed automatisk hybris. Därmed är denne tupp i hönsgården under de moment som har mästerskapsstatus och basunerar tydligt ut för den församlade skaran att "jag är bara här för SM". Nu är det tråkiga att det hände IGEN, trots att en ny chefskommissarie utsetts sedan den förre sedan 2008 varit helt ovillig till samarbete. Uppsträckning!

Å så till det ideella. CX-gruppen jobbar ideellt, arrangörsklubbarna jobbar ideellt och hela sveriges föreningsliv bygger på ideell verksamhet. Det är ju jättefint och jag har själv varit i det, kanske hamnar jag där igen. Vem vet? Men ingenting är gratis och föreningslivet behöver sponsorer för verksamheten. Ekonomiska, materiella bidrag etc. för att kunna hålla på med verksamheten. I utbyte finns reklamplatser och annan goodwill. Kanske svårt att se med krassa ekonomiska vinstintressen, men det kommer att betala sig i form av meningsfull sysselsättning på fritiden för barn och vuxna. Till slut skall alla vara vinnare. Men tillbaka till helgens bravader. Här har vi en stor hotellkedja som upplåter delar av sin mark (ej Akka stadion) och vissa faciliteter (som krävs, t ex dusch) och fixar ett boende med buffe till specialpris. Utan större åthävor har lilla crossverige plöjt ner sisådär en kvarts miljon i specialpris och buffe på en helg. Utöver resa, startavgifter och egenhändigt trashade cyklar. Jag hoppas innerligt att arrangörsklubben får en påse av de pengarna och att hotellkedjan går in och sponsrar CX-cupen och gruppen. På nåt vis tycker jag ändå att det ideella kan få utnyttja marknadskrafterna, men tvärtom blir det inte snyggt. Det tror jag inte ens Karl-Bertil Jonsons farsa skulle tycka.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar