torsdag 8 augusti 2013

Blandad sommarcykling

Dimensioner.
Ni som tror att jag skall rapa ur mig massa åsikter om hjulstorlekar, däcksbredd, Q-värden mm kommer bli besvikna. Likaså ni som vill veta mina svettiga Strava resultat, dom vill jag mörka. Nej, det finns fler sidor av myntet.

Kids MTB session 2 i Hindås.
Kvalitetspass
Återigen samlade på parkeringen vid Hindåsgården. Glada ungar som bara går loss och kör runt som de vill.
En vurpa här, ett skratt där och tusen: Kolla på mig!!! Sen lite fika och på det igen. Denna gång körde de dessutom hela elljusspåret, två gånger. Det är kvalitet.
The peleton
Mother nature strikes back.
Mycket väsen för ingenting är ett talesätt. Det syftar nog mest på väsen som oljud. Men så har vi också Ebbe Schöns väsen, små illvilliga filurer som skogsrået, näcken, m fl som mest vill locka med dig och förgöra dig. På min karta finns en stig, ca 1,5km som binder ihop två vägar och skulle ge massa nya MTB alternativ.
För ett par år sen gav jag mig på att hitta den på ett kvällspass, det slutade med att jag kom vilse, mobilen blinkade rött och till slut efter bergsklättring med hojen kom jag helt sönderriven ut i en trädgård. Förvisso på rätt ställe, men nån stig hade jag inte sett till. Nu var det mörkt och 2 mil hem.
Öppningen till Mordor
Denna gång försökte jag mig på samma sak dagtid, men från andra hållet. Kanske borde jag sett de illavarslande tecknen innan med en regnskur, en uppskrämd Häger och älgen som rusar ut 10m framför mig på grusvägen. Icke! 
Efter lite letande hittar jag en spång över bäcken som leder till stigen på kartan. Det gick okej att cykla på stigen även om den var ganska teknisk. Efter en stund kom jag till en hiskelig klippformation. Ungefär här började det gå snett. Stigen tog slut vid vattnet, mobilens GPS funkade inte och jag började irra runt i skogen. Här var det längesedan någon satt en mänsklig fot. Illvilliga insekter cirkulerade som gamar runt mig för att få ett smakprov på det svettiga kadavret. Klövspår och spillningshögar som krävde 29"-are för att ta sig över, skvallrade om att jag nog inte ville möta invånarna här. Så kom jag ut på ett kalhygge och ser ett hus. Hmm, det skall inte finnas hus här? En liten skogsväg och allt känns sådär lätt igen, men lite tveksamt. Jag följer vägen och börjar tro att jag känner igen mig, men magkänslan säger nåt annat. En vägkorsning, fyrvägs och asfalt, detta är inte rätt. Var är jag? Jag står på mitt på en raksträcka som inte säger mig nåt först, men så får jag en flashback från när vi såg döden i vitögat i Peps gamla SAAB V4. Mycket riktigt, bakom krönet kommer 90 graders vänstern där Saaben gick på tre hjul. Jag är ett par km fel och har nu drygt 2 mil hem. Dessa avverkas på under 40min och väl hemma ser jag på kartan att stigen viker av tidigare än jag trodde. Kanske skall ta med kartan om jag ger mig på det igen.

Snyggcykling med hipstertouch.
Kållandsö runt med start vid Victoriahuset på Läckö. I bekväma kläder, vinden i håret och ölserveringar som huvudmål. Inget svetto, ingen fart, bara gött. Lite uppladdning med bubbel, sen på racern ett par kilometer till Spikens fiskeläge för att sänka en nästan lokal Mariestads öl och njuta av livet i båthamnen. Sen en ny sträcka på 7-8 km till Hörvikens marina där man har den goda smaken att servera belgiskt.
Med vinden i håret.
Stärkt av Leffe går turen tillbaka till Läckö och Victoriahuset lagom tills solen går ner i Vänern. Väl värt ett besök.

Högsäsongen är nära.
De sista semesterdagarna gick det inte längre att stå emot att hösten närmar sig och man kan med gott samvete damma av crossen. Nytt för i år blir ett försök med helkapslade vajrar och mini-V bromsar. Ett sätt att motverka naturens påverkan på funktionen. Årets crosstävlande kan nog tvingas stå tillbaka lite för andra projekt. 
Säsongsarbetaren.
Eftersom det handlats nytt hus och traktens f.n fräschaste villa ligger på Hemnet ( kom å köp) lär det bli tight om tid att hinna med den redan hårt komprimerade CX-cupen i höst. Men ett gott urval av race skall köras medans ROT-avdraget får arbeta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar