söndag 7 februari 2010

Praha och Tabor

Jag är inte kompis med mitt bloggprogram, det går för trögt och blir inte som jag vill. Därför har detta inlägg dröjt, en annan anledning är att jag haft massa andra järn i elden.
Förra helgen var vi i alla fall i Prag. Jag hade lite halvdåliga erfarenheter av tjeckien, men de var dåligt grundade och nu har jag bytt åsikt. Staden är fantastisk med vackra byggnader, vänliga människor och en service vi inte är vana vid. Dessutom var valutan fördelaktig, de har inte bytt till euro ännu. Maten som är en allergikers största skräck visade sig vara jättebra. Väldigt ren mat utan massa majonäsoch annat kladd.
Efter en god middag på fredag kväll, blev det jordgubbar och champagne på hotellrummet.
Lördag förmiddag ägnades åt en tur runt stadens sevärdheter, staden är verkligen sevärd.
Eftermiddagen vek vi åt shopping, kanske inte min starkaste sida. Det blev ändå en ansenlig mängd nya kläder vilken var välbehövligt. Mamma U gick loss fullständigt och överfyllde väskorna.



Söndagen tillbringade vi i Tabor, en mindre stad 9 mil från Prag. Här var det östblocksarkitetur.

Men vi var där för Cyclocross-VM. Det var helt sanslöst. Häftiga prylar som hjulen ovan(30kkr/par), riktigta superstjärnor och deras fans. Massor av öl och flottig mat.



Svenskhoppet Darvell sladdar fint här men vurpade sedan hårt och fick bryta. Banan var en elak historia med frusna spår under leran.




Årets världmästare Zdenek Stybar hade inga problem med banan och vann överlägset.





Klassiska crossrätter, pommes i strut med mayo eller ketchup.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar